jeudi 5 mai 2016

Paci è Saluta à tutti i cristiani

Unu scrittu d'Emmanuelle Valli



Oghji, aghju cuntabilizatu una dicina di parsoni chì mi ani prigatu a Saluta è a Paci par l’annu novu. À nantu à deci, ottu mi ani prigatu PacE è SalutE. Hè vera, cambia à pena ma hè listessu in rialità. Semu cussì ind’è no’, ludemu a tullaranza à traversu à a norma pulinomica di a noscia lingua. Ancu s’è certi vechji aiattolà azezi ùn sò micca di accunsentu cù a lighjitimità di ogni variità o a manera di ognunu di rutulà l’erri, si dici chì « diversità faci ricchezza ».

Iè, hè vera. È puri, dopu ad avè mi ribattutu l’arichji cù a sempiterna è tradiziunali pricantula « bon’ dì è bon’ annu è bon’ capu d’annu, ch’iddi creschini l’aienti è a ropa è chì no’ sighimu meddu un’ antr’ annu chè quist’annu ! » - sia quali sia a variità aduprata, d’altrondi - ùn aghju più chè una vodda quandu ghje’ i sentu in coru, hè di tumbà li di manera viulenti. In fatti, viulenti viulenti : mi vicu, ciuttendu li chjodi, l’unu dopu à l’altru in i so chjocchi, pianu pianinu, cù un marteddu. È po’ dopu, mi vicu caccià li - sempri pianu pianu -nanzu di inficcà li prufondu, torna una volta, fendu scrizzà u sangui. O allora, ci hè a virsioni « plutonu d’esicuzioni » : L’aliniighju tutti in corti di una scola - com’è pezzi di ficateddu infilzati à nantu à un broccu - è mi sfugu cù una bedda è longa fucilata, à l’usu Call of Duty Black Ops II. A mitraglietta stupa i palli di u so caricadori, chì frisciani sinu à u mumentu di essa inguttiti da a carri umana, com’è una bucca inguttaria chjarasgi. I sentu pinetrà à traversu à a peddi è l’ossi. Sentu l’udori di a carri brusgiata. Sentu i mughji è i brioni chì rimbombani sempri dopu à i sguardi d’incumprensioni chì ghje’ aghju spintu. Ma dura pocu quissa. Dopu à u trostu trimendu, ùn ferma chè u silenziu. Sò furtunati, ùn mi piaci à mè stu silenziu. Mi faci pinsà à a morti.

A socu, t’aghju una imaghjinazioni strasurdinariamenti feconda. À a fini, sò sempri vivi parchì, di sicuru, ferma solu un sonniu catarticu. Un fantasimonu di un antru mondu. Ancu assà, mi diciareti, semu in dimucrazia. T’ani u dirittu di sprimà si ancu iddi, tintacci. Semu tutti libari ! Ancu i più tonti è i più trapanati. Ancu eiu, cù à me rivolta intariori.

Aghju intesu dì chì, in un paesu, u gradu di dimucrazia pudia essa missu à palesa da u numaru di parsoni chì erani sempri vivi dopu ad avè utilizatu a so libartà par sprimà una idea chì ùn era micca in adequazioni cù a tindenza « puliticamenti curretta ». No’, in Francia, semu in u paesu di i libartà. In U paesu di A Libartà. Omini è Omini sò morti par idda. Eccu ciò chì iddu ci ampara l’articulu 2 di a Custituzioni di a Vnta Ripublica di u 04 di uttrovi di u 1958 : A lingua di a Ripublica hè u francesu. L’emblema naziunali hè a bandera di trè culori, turchinu, biancu, russu. L'innu naziunali hè a « Marseillaise ». U mottu di a Ripublica hè « Libartà, Ugualità, Fraternità ». U so principiu hè : guvernu di u populu, da u populu è pà u populu. Hè vera, ci pudariamu dì chì no’ dinò, in Corsica, t’avemu una lingua, una bandera, un innu, una stodia propia è i nosci particularisimi ; ciò chì ùn voli micca dì chì ùn spartimu micca i principii fundamintali di Libartà, d’Ugualità è di Fraternità. Ancu s’è certi volti, ci parini à pena rumanzeschi è astratti. À a scola, pugnemu di amparà à scriva, à leghja, à sprimà si è à capiscia. Cridimu chì, forsa, un ziteddu capaci di pinsà da par sè, di custruiscia un raghjunamentu cuirenti è di avè discirnimentu, sarà più tardi un spiritu libaru, menu inclinu à cascà in u fanatisimu, a tuntia o a scimità. Pugnemu di amparà u rispettu di i valori ripublicani, di u principiu di laicità, di a libartà di sprissioni è tanti cosi chì, certi volti, ùn capimu mancu parchì ùn ani nisciunu effettu à nantu à a noscia rialità cutidiana.

Dicu « pugnemu » parchì oghji, semu u 7 di ghjinnaghju di u 2015 è dui parsoni libari ani tumbu à dodici parsoni chì si cridiani libari di dissignà i so idei.

Com’è s’è a mè, mi piaciani i nivuli è chì ghje’ tumbaiu à quiddi chì vuliani dissignà u soli. Com’è s’è a mè, mi piaciani i nivuli è chì ghje’ tumbaiu à quiddi chì si ni ridiani di u me celi annivulatu. Solu cussì. Di un colpu. Piddu una, dui, trè, quattru, cinqui, sevi, setti, ottu, novi, deci, undici, dodici viti. Iè. Cussì. Cù una bedda è longa fucilata. Una mitraglietta chì stupa i so palli. È po’, l’udori di a carri brusgiata, i mughji, i brioni, l’ochji spinti è u silenziu. Dodici viti. Par una idea chì ùn mi piacia micca. Pà un dissegnu.

Oghji, mi dumandu quali hè chì t’hà u dirittu, u puteri supremu di piddà una vita. Una, dui, trè, quattru, cinqui, sevi, setti, ottu, novi, deci, undici è dodici viti. Iè. Cussì. Di un colpu. U dirittu di piddà una, dui, trè, quattru, cinqui, sevi, setti, ottu, novi, deci, undici, dodici viti. Iè. Cussì. Cù una longa fucilata. Una mitraglietta chì stupa i i so palli, l’udori di a carri brusgiata, i mughji, i brioni, l’ochji spinti è u silenziu. Dodici morti. Par una idea chì ùn li piacia micca, par avè sprimatu un puntu di vista sfarentu da u soiu, par un dissegnu schirzosu o solu par essa statu à mezu à u so caminu. Cussì.

Oghji, vi dumandu quali hè chì t’hà u dirittu di piddà a vita. Una, dui, trè, quattru, cinqui, sevi, setti, ottu, novi, deci, undici, dodici è tutti l’altri chì sò stati presi in u mondu sanu à u filu di i seculi d’Umanità. Solu cussì.

Oghji, ani pugnatu di tumbà mi. Ma era dighjà morta da monda a me niscentria. Ani pugnatu di fà mi tacia. Di impona u silenziu.

Socu sempri statu u brionu surdu in i spiriti ammutuliti, u bracciu chì si finia cù un pugnu chjusu, alzatu versu u celi assulanatu. Ùn muraraghju mai. Ma, zitti… ùn ci voli à dì nudda.



Nota Bene : A parolla cristiani, in Corsica hè aduprata di modu usuali, par difiniscia una parsona. Pò essa calchì sia chì ùn credi micca in diu : « ùn ci hè un cristianu » voli solu dì chì ùn ci hè nimu.





Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire