mardi 18 octobre 2016

I tesori d’una literatura : Anton Luigi Raffaelli

Una cronica d'Anghjulu Santu Pietrera



Di tutti l’autori corsi di spressioni taliana, Anton Luigi Raffaelli hè forse attempu u più misteriosu, u più discretu, è unu di i più grandi. A maiò parte di a so opera esce in u 1863 sottu à u titulu di Poesie Giovanili di Anton Luigi Raffaelli. Magistratu di prufessione, fermerà attaccatu assai à a so residenza di Bistugliu, vicinu da Corti : in e so memorie, rammenta chì u locu fù u campu di i republicani corsi in u 1796 chì, inalzendu a bandera di i trè culori, metteranu fora à Sir Gilbert Elliot. U pesu storicu di u locu averia ghjucatu in l’estru di l’autore : “La mia fantasia, concitata da poetica febbre, popolava talvolta quel luogo di care immagini e di amabili fantasmi”.

È di fantasmi, l’omu ùn ne mancherà mai. Attaccatu à rumantismu, caratterizatu da u muvimentu Sturm und Drang, Raffaelli seguita u filu chì strapiomba l’Auropa è a Corsica dinù. Sunnieghja ancu ellu in un passatu ch’ellu ùn hà micca cunnisciutu, fattu di prugetti è rivolte fiere. Quellu gloriosu di a so isula, duv’ellu averebbe sceltu a spada à a piuma : “Se mi fossi trovato in altre circostanze, nel tempo, per esempio, della guerra dell’indipendenza, oso dire, che invece di cantar molli amori, sarei stato ancor io militante sotto la santa bandiera, e, forsanche, aspirando ad essere il Tirteo di quella guerra, avrei dato più nobil tema alla mia musa.” 

Puru i so puemi pigleranu un' antra direzzione, fendu piuttostu risorge i dubbiti, i ricordi è u dulore. Un chjerchju dedicatu à l’età d’oru di a giuventù : L’impero della bellezza, Partenza, Ritorno, Illusioni e rimambrenze. Ma sopr’à tuttu, à a manera di Dante è Beatrice, Raffaelli serà durante a so epica u più grande cantadore corsu di l’amore persu. Difatti l’omu ùn si rimetterà mai di a morte di Elisa, giuvanotta cun quale duvia marità si. Sicondu à a fola, zucccherà ancu u so nome nantu à tutti l’arburi chì circondavanu a so pruprietà. U so Lamento sulla tomba di Elisa hè u ribombu di issu stridu di pena, è vi prupongu di sente ne u principiu. 

Ecco di Tavignan la nota sponda
Dove or non s’ode, fra il notturno orrore,
Che il mormorio della fuggevol onda.

Tutto ha posa... del tuo grado sopore
Cortese, o notte, al mondo, a me sol sei,
Chè il giorno, oimè ! non basta al mio dolore ;

E a stender va sul ciglio sol di quei,
Cui sorride fortuna, il sonno l’ale
Placide, e fugge dai mesti occhi miei.

Ah ! poscia che oscurò morte fatale
Quella che amor fec’esca a’miei desiri,
Beltà, che pure non parea mortale,

Qui vien sovente il cuore i suoi sospiri
A esalar tra le chete ombre ; e nei strani
Del mio turbato immaginar deliri,

Un parcorsu longu ma una vita literaria corta è giovana abbeternu, eccu u destinu d’un omu chì ghjunghjerà à scantà si di a so mossa à l’ingiru pè diventà a malincunia incarnata.


Illustrazioni : Caspar David Friedrich, Mann und Frau in Betrachtung des Mondes, 1835.


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire