samedi 17 septembre 2016

À l’età d’omu



Una cronica di Kévin Petroni


Avaria vulsutu ch’omu si taci, è ch’omu s’inghjulii è ch’omu arreghji di scamattà u dulore di e vittime, di pienghje à lacrime arrubate, d’aduprà parolle cusì indarne, cusì viote, cusi fruste da discrive fatti ch’ùn pudianu esse detti. Invece di vede e manere fanatiche, i sempiterni missaghji impuzzichiti da l’amore di sè stessu daretu à una mansa di sintimenti boni, à l’eternu spitaculu di a pena è l’incapiscitura, avaria bramatu ch’omu amparghi qualcosa d’ogni macellu passatu è ch’omu, infine, principii à pinsà. Di sicuru, a socu ch’omu gustarà pocu a lizzione ch’e facciu, ma l’assumeghju, facciu meia a forza di quelli chì anu datu u so tempu à l’addisperu sprupusitatu. A facciu meia ancu di più chì a timpesta, quella chì si muvia à l’assintuda sin’à cinque anni fà, oghje cresce, mena, si sazia di i nostri abbagli è e nostre incertezze. 

Ci vole à esse chjaru. A mio generazione ùn sà nulla di sti timpurali. Sò d’una generazione senza mimoria, una generazione chì si ride di a mimoria, chì viaghja à passi finti, chì ùn sà nulla. Hè più faciule. Hè megliu à ùn pinsà tantu à l’Algeria è u Vietnam, à a Spagna di Goya è à a Francia di Robespierre, à a morte di Carnot è à u Pékin di Tchang Kai-chek, hè megliu à intanassi in un mare turmentu è scurdassine subitu o fà vaglia in un prisente eternu dicendusi chì u prisente di dumane u s’ammantarà di dimenticanza. Ci vene megliu perchè chì c’impedisce di vede ciò ch’è no simu in veru, omi maciarbi, gnuranti di a guerra è chì credenu chì lavendusi e mani di a storia, firmaranu pulite. Pinsemu chì chjame ùn ci n’hè, chì nimicu ùn ci n’hè, chì nisun ditu ùn ci minaccia, eppuru, sia in u metrò, à un cuncertu, nant’una pruminata, simu pigliati à segnu, custretti, furzati è lampati malgradu noi di pettu à u tonu spavintosu chì ùn vulemu vede. 

À l’età d’omu chì fù u nostru, à diruttera, u 5 di ghjinnaghju di u 2015, mi dumandu sempre s’è i zitelli ch’è no eramu s’anu da arvede di ciò ch’elli sò veramente ; mi dumandu dinù s’elli anu infine da agisce cum’ellu si deve è micca cum’elli volenu, s’elli capisciaranu chì in circunstanze simule omu ùn festighjeghja nulla, omu ùn s’addunisce, omu ùn spassighjeghja ; ma omu cerca à salvà a so pelle è a pelle di i soi perchè nulla ùn hè più sicuru, perchè tuttu trimuleghja, tuttu hè turnatu murtale.

Simu in guerilla. Ùn dicu ch’è no simu in guerra, dicu ch’è no simu in guerilla è dicu ch’ella esiste una mimoria di a guerilla in stu paese è in u mondu sanu, una mimoria chì a nostra generazione hà u duvere, l’obligazione, a necessità di fà soia. Ùn vale à circà luntanu. Basta à pinsà à e Mains sales di Sartre o à Les Justes di Camus, à La Condition humaine di Malraux o à a Chasse à l’homme di Carpentier. Basta à ciumbà in Humanisme et terreur di Merleau-Ponty o in l’Homme révolté di Camus, è di vultà à a quistione fundamentale di l’indiatura è di l’impegnu di l’omu in a storia è di u rollu di u partitu, di a setta ancu, in u compiimentu d’una sucetà ideale ; perchè ùn sò cà sette, d’omi è di donne, suvitendu una murale chì l’interga à e privazione e più streme, da dà vita à un prugettu chì i supraneghja tutti. Ùn simu opposti à scemi o barbari, ùn simu opposti à mostri - femula finita cù ste fruntiere ridicule, piantemu di piattacci o d’ingrandacci -, simu di pettu à omi è donne in brama di revoluzione, chì anu teurizatu sta revoluzione è chì accunsentenu à a viulenza, a più strema viulenza, perchè a sanu chì una revoluzione hè di scunfondu è di rinascita.

Tandu, à una donna chì scrive « Perchè i zitelli ? », ci vularia à risponde « Perchè soprattuttu i zitelli  ? ». È Camus hà digià rispostu prima cà mè dicendu chì un’ idea ùn pudia esse cà s’ella ùn impidia a morte d’un zitellu, ma ch’ella a ghjustificava. Hè una prova di determinazione, certi diciaranu ch’hè una prova di crudeltà, ma ùn hè l’essenza d’ogni teuria chì vole campà ? A dice Clément Rosset in l’incipit di u Principe de cruauté, « ùn ci n’hè pinsata solita (…) cà nù e cose senza pietà è l’addisperu (…) »*. Ci vularà à ricunnoscela. Simu sposti à una pinsata trimenda, à una pinsata lighjittima perchè fatta lighjittima da omi chì l’imponenu è chì a sparghjenu è chì a ci facenu pate. Simu in manu à a spargugliera d’un’ idea senza pietà. È, sicuramente, hè quessa u più difficiule à ingolle : simu, sani sani arresi, simu nudi in cristu di punta à omi decisi perchè, in e nostre sucetà d’eterni zitellacci, in e nostre sucetà scantate da a storia, in e nostre sucetà senza ideulugia, hè troppu duru di capisce a decisione ferma, a cridanza è a guerra. In e nostre sucetà democratiche à sin’à l’addisperu, sta fabbrica d’odiu è di bestialità, di spilurcisimu è di vigliacchisimu, mentre ch’è no parturimu i cuntrarii di dumane, i scarti chì vinaranu à sbrimbacci à e terrazze, sciglimu di dicci ch’ùn hè l’ora, quella d’indiacci, d’impignacci, quella di more ; innò, cum’è Candide, sciglimu di pienghjulà nant’à qualchì disgrazia, sfiatacci nant’à l’impurtanza di a sulidarità, di a fratellanza, imbuffacci d’amore, d’addunite di simpatia è di celi nivulati, eppo cappià i nostri morti ch’ùn avemu mai tantu tinutu, è entre in Surinam. 


*Clément Rosset, Le Principe de cruauté, Paris, Éditions de Minuit, coll. « Critique », 1988, p.7.


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire